
Al fòrum "Les xarxes socials a l'ensenyament" he debatut amb els meus companys al voltat d'aquestes dues qüestions:
- Els avantatges i inconvenients/perills de l'ús de les xarxes socials, una vegada he llegit el document "guia per a xarxes socials".
D'aquest punt m'agradaria comentar que considere molt important per poder ensenyar als alumnes a fer un bon ús de les xarxes socials que primer els docents tinguem clar alguns conceptes relacionats amb la protecció de dades i els drets d'imatge i d'intimitat. També m'ha semblat interessant el document d'una companya i la seua proposta d'incorporar una regulació semblant a la que ja existeix als Estats Units al voltat d'un ús apropiat dels dispositius tecnològics al col·legi (Acceptable Use Policy), tot i que a Espanya tenim de moment les netiquetes.
- L'ús professional que faig de les xarxes socials com a docent.
Personalment, he utilitzat algunes de les xarxes socials comentades al fòrum i en aquest tema, però he de reconéixer que hi ha moltíssimes més de les que m'imaginava. Considere que el seu ús a l'aula afavoreix molt la participació de l'alumnat i el seu aprenentatge d'entre moltíssimes més psosibilitats educatives, les quals he pogut comprovar al llarg dels meus anys d'experiència com a docent utilitzant Blogger, Moodle, YouTube, SlideShare o Scribd. El problema és que hi ha tantes que no es poden fer servir totes alhora. Per això, intente cada any utilitzar-ne noves, de manera que els alumnes també aprenen a utilitzar aplicacions o plataformes diferents i evite, així, que s'avorrisquen.
Una de les xarxes socials que no coneixia fins ara és Schoology. Pel que he vist, es tracta d'una plataforma educativa semblant a Edmodo, aplicació que vaig utilitzar quan treballava com a professora particular.
Considere que és una molt bona aplicació per a incorporar-la a l'escola, ja que permet fer un seguiment dels alumnes, enviar deures amb termini, crear debats i tests i fins i tot incloure arxius, altres pàgines web o aplicacions externes.
Semblant a la proposta d'ús d'Instagram, vaig a explicar com Google+ és una altra xarxa social amb enormes possibilitats educatives.
- Hangouts de Google, que permeten als alumnes fer vídeos d'una manera molt senzilla per resoldre dubtes de classe.
- Cercles d'amics, que permeten a l'àmbit educatiu crear un cercle específic amb els contactes dels alumnes, ja siga per grups de treball, de projectes, de classe o de centre.
- Comunitats Google Plus, que afavoreixen l'intercanvi d'informació entre comunitats educatives, el treball cooperatiu entre grups de classe i permet també crear debats.
- Tauler d'anuncis, on els professors avisen de dades importants als alumnes i als pares.
- Crear esdeveniments, per exemple excursions, festivals o viatges de fi de curs, on compartir vídeos i fotografies i crear així un àlbum de classe.
- Fer enquestes i proves als alumnes, de manera que ells puguen veure el progrés del seu aprenentatge.
- Compartir articles de Google Reader per tal que els alumnes investiguen al voltant d'un tema treballat a classe.
- Compartir arxius i lliurar tasques o treballs mitjançant l'ús de Google Docs.
- Google Calender, com a agenda virtual de l'alumne, on poder registrar els treballs a lliurar, els terminis dels projectes o les dades del exàmens.
- Google sites, que permet al professor crear una pàgina web de classe on registrar tots els continguts i materials, i als alumnes la possibilitat de crear el seu propi portafolis.
D'altra banda, he reflexionat també sobre l'etiquetatge i l'ús de la
tecnologia mòbil a classe. Per tecnologia mòbil entenc el que es coneix
ara com m-learning, és a dir, fer ús d'aquestes xarxes socials alhora
que fer ús d'un dispositiu mòbil a classe que permet als alumnes
tindre-hi accés per comunicar-se amb altres alumnes, compartir
informació, fer treballs, millorar les seues competències, fer recerques
i investigacions, en definitiva aprendre cooperativament. Aquest tipus
d'aprenentatge afavoreix en gran mesura l'adquisició d'una major
competència comunicativa a l'àmbit de les llengües estrangeres, ja que
permet als alumnes fer-ne ús d'elles en contextos reals amb altres
alumnes d'altres països, de manera que l'aprenentatge de l'anglès o de
qualsevol altra llengua es converteix en significatiu. També afavoreix
la competència d'aprendre a aprendre. No obstant això, hem d'ensenyar
als alumnes a saber distingir l'ús personal i l'ús acadèmic que poden
fer amb qualsevol dispositiu mòbil si volem que en facen un ús apropiat.
Tweets:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada