dissabte, 12 de desembre del 2015

TILC: Comunicació a Internet

El tema d'aquesta setmana ha sigut les xarxes socials, és a dir, què són, quins tipus de xarxes socials hi ha, quins són els seus avantatges, desavantatges i perills, i per últim, aplicat directament a la nostra professió, quines possibilitats educatives ens ofereixen.


Al fòrum "Les xarxes socials a l'ensenyament" he debatut amb els meus companys al voltat d'aquestes dues qüestions: 
  • Els avantatges i inconvenients/perills de l'ús de les xarxes socials, una vegada he llegit el document "guia per a xarxes socials".
 D'aquest punt m'agradaria comentar que considere molt important per poder ensenyar als alumnes a fer un bon ús de les xarxes socials que primer els docents tinguem clar alguns conceptes relacionats amb la protecció de dades i els drets d'imatge i d'intimitat. També m'ha semblat interessant el document d'una companya i la seua proposta d'incorporar una regulació semblant a la que ja existeix als Estats Units al voltat d'un ús apropiat dels dispositius tecnològics al col·legi (Acceptable Use Policy), tot i que a Espanya tenim de moment les netiquetes.
  • L'ús professional que faig de les xarxes socials com a docent.
Personalment, he utilitzat algunes de les xarxes socials comentades al fòrum i en aquest tema, però he de reconéixer que hi ha moltíssimes més de les que m'imaginava. Considere que el seu ús a l'aula afavoreix molt la participació de l'alumnat i el seu aprenentatge d'entre moltíssimes més psosibilitats educatives, les quals he pogut comprovar al llarg dels meus anys d'experiència com a docent utilitzant Blogger, Moodle, YouTube, SlideShare o Scribd. El problema és que hi ha tantes que no es poden fer servir totes alhora. Per això, intente cada any utilitzar-ne noves, de manera que els alumnes també aprenen a utilitzar aplicacions o plataformes diferents i evite, així, que s'avorrisquen. 


https://www.schoology.com

Una de les xarxes socials que no coneixia fins ara és Schoology. Pel que he vist, es tracta d'una plataforma educativa semblant a Edmodo, aplicació que vaig utilitzar quan treballava com a professora particular. 

Considere que és una molt bona aplicació per a incorporar-la a l'escola, ja que permet fer un seguiment dels alumnes, enviar deures amb termini, crear debats i tests i fins i tot incloure arxius, altres pàgines web o aplicacions externes.





Semblant a la proposta d'ús d'Instagram, vaig a explicar com Google+ és una altra xarxa social amb enormes possibilitats educatives.  




  1. Hangouts de Google, que permeten als alumnes fer vídeos d'una manera molt senzilla per resoldre dubtes de classe.
  2. Cercles d'amics, que permeten a l'àmbit educatiu crear un cercle específic amb els contactes dels alumnes, ja siga per grups de treball, de projectes, de classe o de centre. 
  3. Comunitats Google Plus, que afavoreixen l'intercanvi d'informació entre comunitats educatives, el treball cooperatiu entre grups de classe i permet també crear debats.
  4. Tauler d'anuncis, on els professors avisen de dades importants als alumnes i als pares.
  5. Crear esdeveniments, per exemple excursions, festivals o viatges de fi de curs, on compartir vídeos i fotografies i crear així un àlbum de classe.
  6. Fer enquestes i proves als alumnes, de manera que ells puguen veure el progrés del seu aprenentatge.
  7. Compartir articles de Google Reader per tal que els alumnes investiguen al voltant d'un tema treballat a classe.
  8. Compartir arxius i lliurar tasques o treballs mitjançant l'ús de Google Docs.
  9. Google Calender, com a agenda virtual de l'alumne, on poder registrar els treballs a lliurar, els terminis dels projectes o les dades del exàmens.
  10. Google sites, que permet al professor crear una pàgina web de classe on registrar tots els continguts i materials, i als alumnes la possibilitat de crear el seu propi portafolis.

D'altra banda, he reflexionat també sobre l'etiquetatge i l'ús de la tecnologia mòbil a classe. Per tecnologia mòbil entenc el que es coneix ara com m-learning, és a dir, fer ús d'aquestes xarxes socials alhora que fer ús d'un dispositiu mòbil a classe que permet als alumnes tindre-hi accés per comunicar-se amb altres alumnes, compartir informació, fer treballs, millorar les seues competències, fer recerques i investigacions, en definitiva aprendre cooperativament. Aquest tipus d'aprenentatge afavoreix en gran mesura l'adquisició d'una major competència comunicativa a l'àmbit de les llengües estrangeres, ja que permet als alumnes fer-ne ús d'elles en contextos reals amb altres alumnes d'altres països, de manera que l'aprenentatge de l'anglès o de qualsevol altra llengua es converteix en significatiu. També afavoreix la competència d'aprendre a aprendre. No obstant això, hem d'ensenyar als alumnes a saber distingir l'ús personal i l'ús acadèmic que poden fer amb qualsevol dispositiu mòbil si volem que en facen un ús apropiat.


Tweets:
  1. Kahoot, una eina educativa molt atractiva per als alumnes, proposada per Gracia Maria López Martínez #TILCiTIC
  2. Google+, una xarxa social amb 10 possibilitats educatives #TILCiTIC

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada